Selecteer een pagina

Voor Unilever Europa een beweging starten voor duurzame groei en medewerkers helpen om duurzaamheid in hun dagelijks werk te integreren

De uitdaging

Unilevers duurzame groei-strategie inspireert medewerkers, maar het is niet altijd even duidelijk hoe ze daar persoonlijk aan bij kunnen dragen. Hoe kun je effectief de interne betrokkenheid en het begrip van duurzame business vergroten en medewerkers faciliteren om zelf de verandering te dragen? Hoe kun je van vooral zenden naar werkelijke dialoog gaan? Wanneer voel je je in staat om bij te dragen?

 

We hebben een heel ambitieuze strategie en een visionaire CEO, maar dat wil niet zeggen dat alle medewerkers overnight begrijpen wat dat betekent voor de business en voor hen persoonlijk in hun dagelijkse werk.
Anniek Mauser

Sustainability Director, Unilever

Samen met Unilever Europa ontwikkelden we een programma voor 2014-2016 om de betrokkenheid van collega's binnen Europa te vergroten.

Samen met interne change agents identificeerden we de 'common ground' voor verandering.

We ontwikkelden een engagement programma inclusief een Europees challenge pakket met ruimte voor lokale aanpassing.

In teams voltooiden collega's een challenge per week, zes weken lang, tien minuten per week.

Dat startte een dialoog over duurzame groei binnen en tussen teams en collega's. Maar ook met klanten en zelfs met familie en vrienden.

Voor interne change agents was het een versneller voor hun inspanningen.

Groot succes & grote impact: de cijfers & verhalen

Deelnemende collega's (75% van uitgenodigde personen)

Teams

Pageviews op platform

van de 6 challenges gemiddeld voltooid

acties

gedeelde ideeën, wensen en meningen

'Omdat het in onze routine zit, praten we er nu ook met klanten over.'

‘Praktisch relevant voor mijn dagelijkse werk. Het heeft onze strategie veel tastbaarder gemaakt!’

‘De laagdrempeligheid was heel prettig, dat opende makkelijk onderlinge discussies. Nog nooit zoveel collega’s zo actief zien meedoen en zoveel horen praten over duurzaamheid als afgelopen weken. Echt super!’

'Ik heb nu meer contact met andere afdelingen over duurzaamheidsoplossingen.'

‘De winning spirit in mijn team werkte heel aanstekelijk!’

‘Het heeft echt de norm veranderd hier. Duurzaamheid is nu een bron voor innovatie.’

%

Heeft me extra kennis gebracht over duurzaamheid binnen Unilever

%

Ik denk nu anders over onze strategie

%

Ik heb concreet gedrag aangepast op het werk

%

Gaf me inspraak in belangrijke thema's

Voor- en na resultaten van Unilevers medewerkerbetrokkenheidsmeting

%

Ik zie ons als een ander soort bedrijf - een kracht voor het goede

%

Ik kan onze strategie uitleggen aan vrienden en familie

%

Ik weet hoe ik in mijn dagelijks werk kan bijdragen aan onze strategie

%

Speelt duurzaamheid een rol in jouw producten en diensten?

Dit is ontzettend gaaf om te doen. Het geeft positieve reuring en verstevigt het informele netwerk. Dat is ongelooflijk belangrijk. En we zien het nu ook terug in de cijfers van ons medewerkertevredenheids-onderzoek. Collega’s praten met vrienden, familie en klanten erover. Dat heeft weer positieve invloed op onze externe reputatie. En dat trekt weer de juiste mensen aan om onze duurzame groei visie waar te maken.

Rob Stolk

VP HR, Unilever

Ik zie en ervaar het flywheel effect dagelijks: duurzaamheid leeft meer, mensen hebben het vertaald naar eigen gedrag thuis en op het werk, waardevolle ideëen, wensen en behoeften zijn gedeeld die nu een vervolg krijgen. De manier waarop Snowballs & Flywheels de opdracht voor Unilever Europa uitvoert, en de resultaten die wij daar samen behalen, geven mij vertrouwen in nog veel bredere inzet in de toekomst.
Anniek Mauser

Sustainability Director, Unilever

Dit was de beste interne activatie van onze duurzame groeistrategie die ik ooit heb gezien!
Katja Wagner

Head of Business Development, Unilever

Snowballs & Flywheels heeft bewezen een betrouwbare partner te zijn in het pionieren met de tool in diverse lokale contexten op 15 Europese sites. Hun professionaliteit gaat verder dan hoge kwaliteit. De pragmatische en flexibele houding bleek van onschatbare waarde in een proces van ‘lerend doen’ onder grote tijdsdruk.
Aouatif Tawfik

Europese Coördinator brightFuture in Action, Unilever

Share This