Influencers binnen Eneco Groep werken aan de toekomst
“Eneco in de toekomst zie ik als één groot netwerk van zelfsturende teams,” vertelt influencer Christian Dietzel. Hoe werkt een groot verandernetwerk van invloedrijke collega’s aan hun missie: duurzame energie van iedereen?
How your brain makes you do bad things after doing good
Praising yourself for ‘good’ behaviour makes it more likely you will do something ‘bad’ afterwards.” Then what should you do?
Hoe je hersenen je slechte dingen laten doen na ‘goed’ doen
‘Jezelf prijzen voor ‘goed’, moreel gedrag verhoogt de kans dat je daarna iets ‘slechts’ gaat doen. Maar wat moet je dán doen?
Wat leren pubers leiders over leren en verandering?
Werknemers zijn in een identiteitscrisis: ze moeten opeens anders zijn en doen. Zoals pubers. Wat kunnen deze transformatie-experts leiders leren?
What can teenagers teach leaders about learning and change?
Employees are in an identity crisis, asked to be different and behave in new ways. Like teenagers. What can these transformation experts teach leaders?
Ok, je mensen bewegen, maar dansen ze ook?
Organisaties willen goed anticiperen op bewegingen van markt en klant, willen ‘swingen’, maar vaak doen ze de ‘stasis shuffle’ – schuifelen op één plek.
OK, your people are moving. But are they dancing?
Organizations want to be responsive to their customers’ movements, to ‘swing’, but mostly they’re simply doing the stasis shuffle – dancing on the spot.
Verandermoeheid bestrijden…met sneeuwballen?
Medewerkers lijden onder verandermoeheid. Een status quo behouden is ook heel menselijk. Maar hoe balanceer je dit met de noodzaak om wel snel te veranderen nu?
Fighting change fatigue with…snowballs?
Employees suffer from change fatigue. How do we balance the current imperative to change with our innate reluctance to change?
Leiders die zelf niet veranderen, wat te doen?
Een klant legde laatst een bekend fenomeen voor: leiders die wendbaarheid promoten, maar zelf weerstand bieden aan verandering op bestuurlijk niveau. Wat te doen?
How do you bottom-up the top with peer-to-peer change?
A client recently brought up something we encounter frequently: leaders who promote change within their organization yet resist change at leadership level. How to deal with this?
Big behaviour data zegt het: gedrag is aanstekelijk, spread the love
Gedrag is aanstekelijk en social tech versterkt dit effect. Hoe zet je dit in als leider van een bedrijf dat transformeert in een ‘force for good’?
Big behaviour data says: use social contagion & spread the love
Behaviour is contagious and social tech amplifies the effect. How to make use of this as leader transforming your business into a ‘force for good’?
Waar de *piep* gaan we naar toe?
Hoe dragen organisaties bij aan maatschappelijke transities? De visie van dr. Mignon van Halderen op thought leadership en paradigma-aanpassing.
Where the *bleep* are we going to?
How do organisations contribute to societal transitions? Dr Mignon van Halderen’s vision on thought leadership and shifting paradigms.
Zingeving komt bedrijven binnensijpelen als drijfkracht voor verandering
Oud IKEA top manager Liesbeth Dillen spot dat het in de top van het bedrijfsleven nu over zingeving gaat. De drijfveer van toekomstige leiders is ‘return on society’, een model waarvan ze het succes zelf heeft ervaren.
Purpose comes sneaking in as driver for corporate change
Former IKEA top manager and now mentor spots that meaning and purpose is the main driver for future leaders. What drives them is return on society, a model she has experienced herself to be successful.
De verborgen invloed van sociale netwerken
Yale’s Nicholas Christakis schetst hoe jouw sociale netwerken je gedrag onbewust beïnvloeden. Een eye-opener, ook voor veranderingen in organisaties…
The hidden influence of social networks
Yale’s Nicholas Christakis visualizes how your social networks influence your behaviours unconsciously. An eye-opener, for organizational change as well…
Saving your future self
Why don’t we take good care of ourselves? How do you get colleagues on board with innovating NOW for the future? The psychology of our future self.
100 individuals learn about how Unilever involves their people in sustainable growth
Say people are using your products 2 billion times a day. In 190 countries. How can you use that to have more positive impact on people and the planet?
Sustainable business takes sustainable communication
In a large organisation such as Unilever, how do you help colleagues integrate the sustainable growth model into their day to day work activities?
Is it the word or something?!
Sign: Behaviour change? Is it the word or something?! Thanks, the neighbours. Say, you are Eugene. You had too much to drink. You stumble out of the pub still holding your drink. On your way home, through the alley, up the stairs. Should you, while zigzagging, happen...
Stop motivating, start triggering
Making people aware does not change behaviour. If you can choose between motivating or making the desired behaviour easier, choose the latter & use triggers.
Your colleagues as force for change. Lessons from psychology.
Book release and challenging workshop about sustainable change with insights from psychology and persuasive technology. About principles of behaviour change and lessons from the field of 'social e-learning'. Do you want to mobilise your colleagues as a force for...
Opening act for Michael Braungart
Sustainability Day in The Netherlands, I gave a presentation as ‘opening act’ for Michael Braungart, creator of Cradle2Cradle. He was invited by the University of Applied Sciences Utrecht (HU) to inspire students, professors and researchers. And I was invited because...
Sparren en sparen met je toekomstige zelf
Waarom zorgen we -vaak tegen rationeel weten in- niet goed voor onszelf? En hoe krijg je bijvoorbeeld je collega’s mee om nu te innoveren voor die duurzame toekomst?
Unilever rolls out internal engagement tool throughout Europe
Mid May 2014 Unilever started the European roll-out of its internal engagement tool ‘brightFuture in Action’ in 15 different locations, in eight different languages. After just three days already half of the 5,700 invited employees were actively involved; after six...
Duurzaam ondernemen vraagt om duurzaam communiceren
Hoe help je binnen een grote organisatie als Unilever collega’s het duurzame groeimodel te integreren in hun dagelijks werk? Hoe ga je van zenden naar interactie?
100 mensen leren over hoe Unilever haar mensen betrekt bij duurzame groei.
100 mensen leren over hoe Unilever haar mensen betrekt bij duurzame groei.
Ligt het aan het woord ofzo?!
Stel, je bent Floris-Jan. Je bent straalbezopen. Je strompelt de kroeg uit met je glas. Naar huis, de donkere steeg in, de trap op. Mocht je al tijdens het strompelen toevallig naar boven kijken, en bovendien je nachtkijker bij hebben, zou dit bordje je dan weerhouden...
Stop met motiveren, begin met prikkelen
Mensen bewust maken verandert geen gedrag. Als je kunt kiezen tussen motiveren of het makkelijker maken van gewenst gedrag, kies voor het laatste & gebruik triggers.
In voorprogramma van Michael Braungart
Op de dag van de duurzaamheid 10-10-'12 gaf ik een presentatie in het 'voorprogramma' van Michael Braungart, bedenker van Cradle2Cradle. Hij was door de Hogeschool Utrecht (HU) uitgenodigd ter inspiratie voor studenten, docenten en onderzoekers. En ik omdat wij voor...