Stel je voor dat jouw producten 2 miljard keer per dag door mensen gebruikt wordt. In 190 landen. Hoe kun je daarmee meer positieve impact maken? En minder van de planeet vragen? Unilever heeft die uitdaging.
Lessen in transitie
27 November organiseerden Snowballs & Flywheels en Flevum Executive Network de bijeenkomst ‘Duurzame groei, het nieuwe business model?’ Unilever Benelux was de gastheer van zo’n 100 concullega’s uit andere grote bedrijven. Anniek Mauser, directeur duurzaamheid en Rob Stolk, VP HR deelden hun lessen over een organisatie in transitie.
Be good and tell it
Met het Sustainable Living Plan heeft Unilever in 2010 de lat heel hoog gelegd. Omzet verdubbelen, milieu-impact verkleinen en positieve sociale impact vergroten. Duurzame groei dus. Maar hoe krijg je je organisatie in beweging daarvoor?
Anniek Mauser stelde dat de lat heel hoog leggen en dat publiekelijk vertellen een cruciale, eerste stap is. ‘Be good and tell it.’ Ondanks dat de weg erheen nog niet duidelijk is. ‘We vinden gaandeweg de antwoorden vanuit onze bedrijfsfilosofie’.
Magneet voor jong talent
Van buiten is er veel lof voor Unilevers ambities. ‘En we trekken ook jong talent aan door onze visie. Onze recruiters bevragen kandidaten erover en op de eerste trainingsdagen werken ze duurzame business cases uit,’ vertelde Rob Stolk.
Five Levers For Change voor collega’s
Ook intern geeft de stip op de horizon en de visionaire CEO veel energie onder collega’s. Echter, de grote mentaliteitsverandering die individuele mensen in de organisatie moeten doormaken, het inzicht en de vaardigheden om die ambities ook echt waar te maken, kunnen te makkelijk over het hoofd worden gezien. Productinnovaties zijn niet genoeg. Gedragsverandering is de crux. ‘Wat betekent het precies voor de business en voor mij persoonlijk, zowel in mijn dagelijkse werk, maar ook privé? Een antwoord daarop krijgen voor al mijn collega’s is een van mijn persoonlijke uitdagingen’, vertelde Anniek Mauser. Binnen Unilever ontwikkelden we het Five Levers For Change model. Die aanpak werkt om consumenten te helpen met duurzamer gedrag. Maar die kunnen we natuurlijk ook intern gebruiken voor collega’s.
Collega’s maken samen inhoud actie-tool
‘De web- en game-based tool ‘brightFuture in Action’ van Snowballs & Flywheels past daar uitstekend bij. Het heeft mij boven verwachting geholpen om duurzaamheid echt te laten landen, om mensen te betrekken, hun ideeën te laten delen, hun handvatten te geven om zelf in actie te komen. Van zenden naar interactie. Het werkt heel krachtig ook omdat collega’s van allerlei afdelingen de inhoud mee hebben ontwikkeld. Nu gaan we samen doorpakken en herhalen.’
Reuring
Rob Stolk: ‘Dit programma is ontzettend gaaf om te doen. BrightFuture in Action geeft positieve reuring en verstevigt het informele netwerk. Dat is ongelooflijk belangrijk. En we zien het nu ook terug in de cijfers van ons medewerkertevredenheidsonderzoek. Collega’s praten met vrienden, familie en klanten erover. Dat heeft weer positieve invloed op onze externe reputatie. En dat trekt weer de juiste mensen aan om onze duurzame groei visie waar te maken.’
2 miljard producten per dag. Kleine of grote verbeteringen. Tel uit je duurzame winst.
————-
Meer over de bijeenkomst en de discussie met de zaal vindt u in deze Prezi.
En klik hier voor een fotopresentatie.
(met dank aan Flevum)