Selecteer een pagina

Hoe wij duurzaam leven makkelijk en leuk maakten voor 27.000 Nederlanders.

De uitdaging

Vraag je je weleens af welk verschil jij kan maken in onze huidige, complexe wereld? Te druk om werk te maken van je idealen? Je bent niet alleen. In 2009 zagen wij een significant aantal mensen om ons heen worstelen met de relatie tussen hun dagelijks gedrag en wereldwijde armoede en druk op het milieu. Als je deel van het probleem bent, kun je ook deel van de oplossing zijn. Mensen waren op zoek naar manieren en hulp om een verschil te maken. Daarom stelden wij ons toen tot doel om een dienst te ontwikkelen voor mensen die graag wat meer groene en faire keuzes in het dagelijks leven wilden maken, maar er steeds maar niet aan toe kwamen.

Platform en sociaal netwerk app.

Het Treemagotchi platform en de app verbond groepen van gemotiveerde mensen met bestaande online acties & campagnes en maakte hun collectieve impact zichtbaar.

Hoe het werkte.

Deelnemers konden een persoonlijke digitale boom op hun Hyves, Facebook of blog plaatsen en hun vrienden als blaadjes uitnodigen. Twee keer per maand kregen ze een actie oproep in hun inbox. Die leidde naar een van onze vele partner websites. Als ze de actie deden, reageerde hun boom automatisch en beloonde hen. Ze hoorde applaus, hun boom bleef gezond en ze waren in de race voor leuke prijzen. Als ze de actie niet deden, begon de boom af te takelen…

De resultaten en aanpak trokken veel media-aandacht.

NOS op 3, BNR, de Telegraaf, Kassa Radio, Communicatie Online, Ode, de Volkskrant, nrc.next, Met het Oog op Morgen, Viva en heel veel bloggers en websites. Het buzzde rondom Treemagotchi.

Het belangrijkste kanaal waren de deelnemers zelf. Veruit de meerderheid deed mee na een uitnodiging van een vriend.

Sociale media en sociaal-wetenschappelijke inzichten lieten het aantal deelnemers en de impact op hun gedrag groeien.

Slimme sociale media strategie

Ingebouwde virale en game mechanismen

Reeks gedragsmechanismen toegepast

Betrokken en intensief community management

Deelnemers

Acties voltooid

Partners

%

heeft structureel gedrag aangepast

6900 mensen bekeken hoe hun bank presteerde in de eerlijke bankwijzer en stelden een vraag daarover als klant.

8900 mensen zegden papieren telefoongids op. Dat bespaarde 16.000 kilo papier en 140 bomen.

3600 mensen pasten hun rijstijl aan. Dit kan 410.000 liter brandstof schelen.

6000 klanten vroegen hun energieleverancier om meer te investeren in groene energie productie.

2000 mensen gingen voor een dagje minder vlees. Dat kon 6 miljoen water besparen.

5400 klanten vroegen kledingmerken over goede arbeidsomstandigheden in hun kledingfabrieken.

Een echte eye-opener en te leuk om niet te doen!

Treemagotchi deelnemer

:thnx voor me wakker schudden en voor het feit dat ik eindelijk op een  super simpele manier heb gedaan wat al lang op mijn to-do lijst stond!

Treemagotchi deelnemer

Briljante en leuke tool!! Ik ben echt niet de persoon die normaal aan dit soort initiatieven meedoet. Maar ze hebben me zover gekregen om van alles te doen. Overgestapt naar een andere energieleverancier, een douche-coach gekocht. Ik ben m’n eigen consumptie gedrag door een andere bril gaan bekijken en doe nu m’n best om duurzame producten te kopen.

Treemagotchi deelnemer

Op een feestje sprak iedereen over hoe ze meer milieu-vriendelijk waren gaan rijden en meer bewust waren gaan winkelen, door Treemagotchi. Lijkt erop dat het echt effect heeft!

Treemagotchi deelnemer

  • Aandeel deelnemers dat actief aan alle partner-content meedeed 67% 67%
  • Kocht energiebesparend product in partnerwebshop 15% 15%
  • Opende spaarrekening bij ethische bank 12% 12%
  • Stapte over naar gecertificeerde groene energieleverancier 6.5% 6.5%

Effectief voor onze duurzame partners

We boden onze partners – ngo’s en duurzame bedrijven – zowel een frisse en actieve manier van communiceren, als ook een effectieve manier om grote groepen geïnteresseerde mensen in actie te laten komen met hun content, campagnes, producten en diensten. Elke twee weken stonden een of twee partners in de volle aandacht van onze community. Ze konden profiteren van hun gezamenlijke netwerk en achterban en zo elkaars inspanningen versterken om duurzamer leven te faciliteren.

Share This