APG is een pensioenuitvoerder die voor zijn opdrachtgevers het pensioen regelt van 4,5 miljoen mensen. Ze verzorgen het pensioen van één op de vijf gezinnen in Nederland. APG investeert en beheert 400 miljard euro voor haar deelnemers. Dat betekent veel meer dan alleen het halen van goede financiële resultaten. Een duurzame bedrijfsvoering en het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid spelen een belangrijke rol.
De echte uitdaging is ‘Hoe krijgen we duurzaamheid in hun DNA?’ Dat begint bij de medewerkers die begrijpen waar duurzaamheid binnen APG over gaat en hoe ze zelf proactief kunnen bijdragen. Dat wilde APG doen door hen op een actieve en uitnodigende manier te betrekken en de dialoog op gang te brengen.
Het overgrote deel van de medewerkers was nog niet goed op de hoogte van de stappen die APG zet in duurzaam beleggen.
Samen met APG ontwikkelden we een programma om duurzaamheid dichterbij te brengen.
We behaalden goede resultaten. De targets werden zelfs overtroffen.
De medewerkers van APG participeerden met veel plezier in het programma van Snowballs & Flywheels. Ze kregen veel nieuwe kennis over duurzaamheid, ondernomen veel acties en leverden goede ideëen.
Discussies over duurzaamheid waren aan de orde van de dag:
- 57% sprak met deelnemende collega’s over het programma.
- 35% sprak met niet-deelnemende collega’s over het programma.
- 28% sprak met vrienden of familie over het programma.
- Participatie 82%
- Activatie 94%
- Nieuwe kennis 64%
- Veranderd gedrag 36%