Selecteer een pagina

Vraag van de week | Verandermoeheid

Verandermoeheid bestrijden…met sneeuwballen?

DOOR
DANIEL LUTZ

27 FEBRUARI, 2017

Als je twintig jaar geleden een fris initiatief begon in je bedrijf, keken mensen nog verrast op. Nu lijkt er wel iedere week weer een nieuwe, grote aanpak te starten. In de grote organisaties waar wij komen, zien we als reactie frisse tegenzin, of erger: verandermoeheid.

En dat is ook heel natuurlijk. Mensen zijn slimme aanpassers waar het moet, maar nog meer geneigd om de status te behouden die er is. Door dat conservatisme werden we in het verleden niet opeens overvallen en opgegeten. Maar in deze tijden van exponentiële veranderingen, is de status quo behouden precies waar het gevaar op de loer ligt. Je niet aanpassen als persoon en bedrijf betekent opgegeten worden.

 

“Gedraging voor gedraging. Sneeuwbal voor sneeuwbal.”

Dus hoe balanceer je de aangeboren frisse tegenzin om te veranderen met de noodzaak tot snelle verandering in deze tijd? Hoe voorkom je ‘alweer zo’n nieuw initiatief’ op ieders overvolle bureau te gooien? Wij van Snowballs & Flywheels maken gebruik van een proces dat we graag als ‘anti-initiatief’ zien. We starten met een kleine groep mensen met een uitgebreid informeel netwerk. Stap voor stap ontdekken en ontwerpen we samen met hen een gedoseerde lijst van kritische gedragingen, die ze zelf in hun dagelijks werk kunnen integreren. Vervolgens ondersteunen we hen op elke gewenste manier om dat daadwerkelijk te kunnen doen. En omdat ze zo goed in hun netwerk zitten, beïnvloeden ze op een heel natuurlijke manier hun collega’s. Die weer anderen beïnvloeden, enzovoort, enzovoort. Gedraging voor gedraging. Sneeuwbal voor sneeuwbal.

 

“‘Iemand zoals ik’ is de meest betrouwbare, geloofwaardige boodschapper.”

Het zijn minder toeters en bellen, maar wel effectiever omdat het uitgaat van wat er al is. Geïntegreerd en relevant voor mensen hun dagelijkse werk. Afkomstig van ‘mensen zoals ik’ als boodschapper, in plaats van het ‘management’, ‘hoofdkantoor’ of ‘zij van communicatie’. ‘Iemand zoals ik’ is de meest betrouwbare, geloofwaardige boodschapper (volgens de jaarlijkse Edelman Trust Barometer). En mensen kopiëren van hun geloofwaardige ‘peers’ ook gedrag. Dat is verandering die je vertrouwt, of zelfs onbewust overneemt. Minder opgelegd, minder eng en minder vermoeiend.

 

Photo: Jurys Inn Hotels

Nieuwe inzichten rechtstreeks in je inbox?
Abonneer je op onze nieuwsbrief.

13 + 6 =

Share This