Vraag van de week
Ok, je mensen bewegen, maar dansen ze ook?
DOOR
DANIEL LUTZ
15 MAART, 2017
Ok, de meeste topmanagers formuleren hun vraag zo niet, maar ze willen wel weten hoe ze hun organisatie dynamischer kunnen maken, meer responsief op bewegingen van de markt en klant en meer gecoördineerd als een geheel. De zakelijke variant op swingen dus. Energiek, individueel en toch synchroon en leuk!
Maar terwijl organisaties zeggen dat ze passioneel willen swingen, doen ze de meeste keren slechts de ‘stasis shuffle’, een beetje schuifelen op één plek. Dat komt doordat het leeuwendeel van mensen en teams – van hoog tot laag – geleerd hebben om te doen alsof ze meebewegen maar ondertussen stevig op hun plek te blijven staan.
“Ze hebben de stasis shuffle geleerd – doen alsof je meebeweegt, maar ondertussen op je eigen plek blijven schuifelen.”
Dat is waarom adviseurs vaak worden ingevlogen. Adviseurs zijn goedbetaalde zondebokken. Ze komen, ze zien, en schrijven een rapport dat weinig mensen lezen. Dat zet weinig in beweging. Managers kunnen de bestuurders laten zien dat ze pro-actief en ijverig zijn geweest, medewerkers kunnen klagen over hoe weinig de externe adviseurs van hun dagelijkse realiteit begrijpen, en iedereen zucht en gaat weer schuifelen.
En daarom zijn wij geen adviseurs. En schrijven we geen lange rapporten. Zie ons niet als consultant, maar zie ons als je choreograaf.
“Adviseurs zijn goedbetaalde zondebokken. Maar wij zijn je choreograaf.”
Laten we dansen! :)
Photo by SwingStep
Nieuwe inzichten rechtstreeks in je inbox?
Abonneer je op onze nieuwsbrief.
Influencers binnen Eneco Groep werken aan de toekomst
“Eneco in de toekomst zie ik als één groot netwerk van zelfsturende teams,” vertelt influencer Christian Dietzel. Hoe werkt een groot verandernetwerk van invloedrijke collega’s aan hun missie: duurzame energie van iedereen?
Hoe je hersenen je slechte dingen laten doen na ‘goed’ doen
‘Jezelf prijzen voor ‘goed’, moreel gedrag verhoogt de kans dat je daarna iets ‘slechts’ gaat doen. Maar wat moet je dán doen?
Wat leren pubers leiders over leren en verandering?
Werknemers zijn in een identiteitscrisis: ze moeten opeens anders zijn en doen. Zoals pubers. Wat kunnen deze transformatie-experts leiders leren?