Zingeving komt bedrijven binnensijpelen als drijfkracht voor verandering

DOOR
EGON DE BRUIN
30 AUGUSTUS, 2016
Een hoopvolle en interessante trend spotte ik net in een interview van Trouw met Liesbeth Dillen, mentor en coach van toekomstige leiders van bedrijven als Volvo en Coca Cola. Dillen zelf was voorbestemd om CEO van IKEA Nederland te worden, maar heeft ervoor gekozen om anderen te ondersteunen in veerkracht en geluk op het werk. Ze merkt dat het in de top van het bedrijfsleven over zingeving moet gaan: ‘Zingeving komt bedrijven binnensijpelen als drijfkracht voor verandering.’ ‘Happy is the new rich’. De drijfveer van toekomstige leiders is ‘return on society’, een model waarvan ze het succes zelf heeft ervaren binnen IKEA.
Dit past perfect in de bevindingen van Martin Seligman, pionier van de positive psychologie. Hij beschrijft dat geluk -of welzijn- drie dimensies heeft die je kunt cultiveren: het plezierige leven, het goede leven en het zinvolle leven. De laatste is een leven waarin we een diep gevoel van voldoening ervaren door onze unieke krachten in te zetten voor een doel dat hoger is dan onszelf. Seligmans onderzoek toonde aan dat dit nastreven het meeste bijdroeg aan mensen hun welzijn. Zingeving maakt je blij.
Het maakt míj blij om te zien dat zingeving en geluk een kompas wordt voor zowel personen als voor organisaties om te floreren.
Hier is het volledige interview.
Andere bronnen:
- Foto: Wosoc.com.au
- Martin Seligmans TED talk ‘The new era of positive psychology’
- Pursuit-of-happiness.org
De laatste inzichten rechtstreeks in je inbox?
Abonneer je op onze nieuwsbrief.
Influencers binnen Eneco Groep werken aan de toekomst
“Eneco in de toekomst zie ik als één groot netwerk van zelfsturende teams,” vertelt influencer Christian Dietzel. Hoe werkt een groot verandernetwerk van invloedrijke collega’s aan hun missie: duurzame energie van iedereen?
Hoe je hersenen je slechte dingen laten doen na ‘goed’ doen
‘Jezelf prijzen voor ‘goed’, moreel gedrag verhoogt de kans dat je daarna iets ‘slechts’ gaat doen. Maar wat moet je dán doen?
Wat leren pubers leiders over leren en verandering?
Werknemers zijn in een identiteitscrisis: ze moeten opeens anders zijn en doen. Zoals pubers. Wat kunnen deze transformatie-experts leiders leren?