Selecteer een pagina

Zingeving komt bedrijven binnensijpelen als drijfkracht voor verandering

DOOR
EGON DE BRUIN

30 AUGUSTUS, 2016

Een hoopvolle en interessante trend spotte ik net in een interview van Trouw met Liesbeth Dillen, mentor en coach van toekomstige leiders van bedrijven als Volvo en Coca Cola. Dillen zelf was voorbestemd om CEO van IKEA Nederland te worden, maar heeft ervoor gekozen om anderen te ondersteunen in veerkracht en geluk op het werk. Ze merkt dat het in de top van het bedrijfsleven over zingeving moet gaan: ‘Zingeving komt bedrijven binnensijpelen als drijfkracht voor verandering.’ ‘Happy is the new rich’. De drijfveer van toekomstige leiders is ‘return on society’, een model waarvan ze het succes zelf heeft ervaren binnen IKEA.

Dit past perfect in de bevindingen van Martin Seligman, pionier van de positive psychologie. Hij beschrijft dat geluk -of welzijn- drie dimensies heeft die je kunt cultiveren: het plezierige leven, het goede leven en het zinvolle leven. De laatste is een leven waarin we een diep gevoel van voldoening ervaren door onze unieke krachten in te zetten voor een doel dat hoger is dan onszelf. Seligmans onderzoek toonde aan dat dit nastreven het meeste bijdroeg aan mensen hun welzijn. Zingeving maakt je blij.

Het maakt míj blij om te zien dat zingeving en geluk een kompas wordt voor zowel personen als voor organisaties om te floreren.

Hier is het volledige interview.

Andere bronnen:

De laatste inzichten rechtstreeks in je inbox?
Abonneer je op onze nieuwsbrief.

5 + 9 =

Share This